Hvad er en blog?

og hvad kan den gøre for min virksomhed?

Hvad er en blog

Definitionen på en blog er oprindelig en weblog eller elektronisk dagbog.
Men kan i dag både kan være en elektronisk dagbog, stedet man kan komme med sin mening, produktanmeldelser, rejsebeskrivelser, vidensdeling mm.

En blog i dag kan også være et sted hvor virksomheder svarer på spørgsmål, kommer med tips og guides og gør sig selv til eksperter indenfor deres branche, produkter og ydelser.

Den største forskel på en blog og en almindelig hjemmeside er, at læseren typisk har mulighed for at kommentere direkte på de enkelte sider.
Nogle blogs har også informationer som forfatternavn, dato for udgivelse, tags (nøgleord) osv.

Informationer man ikke ser på en normal hjemmeside.
Jeg vil her beskrive hvordan en virksomhed med fordel kan benytte en blog til at kommunikere med omverdenen.

Hvordan laver man en blog?

Der er mange virksomheder, som har deres hjemmeside designet i WordPress. Gælder det for dig, har du allerede en blog. WordPress startede oprindeligt som et system til blogs.

Du vælger Indlæg i menuen og Tilføj nyt.

Vil du skrive mange blogindlæg, kan du oprette forskellige kategorier, så det bliver mere overskueligt for dine læsere.

Er din hjemmeside eller webshop ikke designet i WordPress, kan du godt have et blogmodul alligevel.
Det kan din udbyder eller webdesigner fortælle dig.

Skal min virksomhed have en blog?

Ja og det er der mange gode grunde til.
Nedenfor kan du læse om nogle af de grunde jeg syntes er vigtige.

  • Bloggen kan skaffe dig besøgende, som du kan konvertere til kunder.
  • Du kan kommunikere viden om dine produkter eller ydelser til fremtidige kunder.
  • En blog med godt indhold kan tiltrække links, som du ikke kan få til en almindelig hjemmeside.

Derudover kan bloggen gøre dig til ekspert indenfor dit fagområde.
Du kan på bloggen besvare spørgsmål og skrive faglige artikler, som måske ikke direkte fører til et salg, men signalere at dette område er noget du ved noget om.

Har du en malerforretning, kan du skrive en artikel om hvilken maling der er bedst til at male køkkenlåger med, hvordan man forsvarligt kommer af med restmaling, terpentin og andre farlige kemikalier osv.

Er du zoneterapeut, kan du komme med 5 metoder til at lindre migræne. Her vil en af metoderne selvfølgelig være zoneterapi.

Gør læseren klar til køb

Læseren skal tit undersøge og overveje inden beslutningen om et køb tages.
Brug derfor bloggen til at svare på spørgsmål, nedbringe eventuelle fordomme og give læserne mere viden om dine produkter eller ydelser.

Skal læseren have malet stuen, har han eller hun garanteret nogle spørgsmål til maleren.
Hvornår kan maleren komme, har maleren referencer, hvor lang tid tager det, må læseren selv købe malingen, hvad med oprydning osv.

Skal læseren købe et par bukser i den lokale butik, kan spørgsmålene være:
Krymper de i vask, har butikken den samme model uden knapper, får læseren rabat ved køb af to par osv.

Læseren har næsten altid spørgsmål til de produkter han eller hun er interesseret i at købe.
Desto mere avanceret eller dyrere produktet er, desto flere spørgsmål har læseren til produktet.

Mange af disse spørgsmål kan besvares på en produktside, og det bør det også, men læseren er måske ikke klar til at købe endnu.

Hvordan ved jeg hvilke spørgsmål kunden stiller?

Du har måske allerede fået en række spørgsmål. Ja nogle spørgsmål kommer måske hver gang, du skal sælge produktet til en ny kunde.

Du kan også bruge tjenesten answerthepublic.com.
Her vælger du DA for dansk og skriver et søgeord (keyword), som beskriver din branche. Det kan være maler, zoneterapeut, modebutik osv.

Du kan sagtens bruge danske søgeord, men der vises nogle alternative tegn for æøå.
Kan du abstrahere fra dette, fungere tjenesten ganske fint og kan komme med mange gode forslag.

Desværre får du ikke at vide hvor mange søgninger der er.
Du er derfor nødt til at kopiere resultaterne over i Google keyword tools, KwFinder.com, neilpatel.com/ubersuggest eller tilsvarende tjeneste.

Længden på et blogindlæg

Længden på et blogindlæg vil være forskellig, men Google kan godt lide lange og grundige tekster med billeder/video, tekst opsat i lister, underoverskrifter mm.

Det vigtigste er dog at dine tekster giver mening for dine læsere.
Tidligere belønnede Google lange tekster uden at kigge på, om læseren rent faktisk læste teksterne.
Det resulterede nogle gange i ren vrøvletekst for at tilfredsstille Google.

Google Belønner stadigvæk lange tekster, men kan i dag aflæse om dine læsere er tilfredse med det du skriver eller ej.
Det kan Google gøre ved at registrere, hvor meget tid dine læsere bruger på hver enkelt side, om de klikker sig videre til andre sider du har lavet, om de deler din side på de sociale medier osv.

Vil du bruge din blog til at svare på spørgsmål, kan du samle flere spørgsmål i samme indlæg for at få ”fylde” på siden. Mens andre spørgsmål kræver længere og mere dybdegående svar. De skal måske have deres egen side.

Du vil sikkert helst ligge det største arbejde i de spørgsmål, som giver dig flest besøgende.
Der er forskel på om et spørgsmål kan trække 10, 500 eller 2500 besøgende pr. måned.

Har du et murerfirma, kan du være stødt på spørgsmålet: Hvad koster en murer pr sten?
Dette spørgsmål har 10 månedlige søgninger og kan derfor med fordel samles på et blogindlæg med andre spørgsmål som hvad koster en murer pr m2, hvad koster en murer pr sten? osv.

Et spørgsmål som fugning af fliser har knap 400 søgninger pr. måned og kan derfor berettige sin egen blogindlæg.
Nu spørger du måske dig selv om, hvordan du skal kunne skrive en hel side om fugning af fliser.
Men søger du på fugning af fliser på Google og går ned i bunden af siden, kommer følgende relaterede spørgsmål frem

  • Fugning af fliser med silikone.
  • Fugning af fliser køkken.
  • Fugning af fliser i brusekabine.
  • Fugning af vægfliser.
  • Fuge badeværelse.
  • Fuger mellem fliser.
  • Fugning af fliser udendørs.
  • Fugemasse til fliser.

Svarer du på dem sammen med fugning af fliser, kan du ikke undgå at lave et blogindlæg på minimum 2.000 ord.

De ekstra emner/spørgsmål repræsenterer i alt 420 månedlige søgninger, så sammen med de knap 400 søgninger på fugning af fliser, har du nu lavet et blogindlæg som repræsentere omkring 800 månedlige søgninger.

Det er ikke det samme som 800 besøgende til dig. Men kan et blogindlæg give dig bare 50 – 100 besøgende hver måned kan tidsforbruget være givet godt ud.

Hvad skal du betale i annoncering for at få 100 besøgende?
Hvad hvis du har 10, 50 eller 100 af sådanne blogindlæg?

Din blog skal findes før det giver kunder

Meningen med en blog er, at den skal læses af andre. Du skal derfor gøre det nemt at finde din blog.
Det gør du ved at bruge de samme søgeord og søgefraser som dine læsere. Jeg fortalte dig hvordan i afsnittet Hvordan ved jeg hvilke spørgsmål kunden stiller?

Du kan også annoncere på Google og Facebook.
Der kommer på Google, ikke en eneste annonce frem på søgningen hvad kan zoneterapi afhjælpe.
En sådan annonce uden konkurrence vil derfor være meget billig.

Men det er ikke nok at bruge de samme søgeord. De enkelte indlæg skal også være bedre end de indlæg som ligger nummer ét på Google med samme søgeord.

Det kunne være et blogindlæg med tekst, billeder og ikke mindst video, hvor du fortæller og demonstrere zoneterapi. Der findes ingen video i søgeresultaterne på søgningen hvad kan zoneterapi afhjælpe.

Videoen behøver ikke være professionel. Den skal bare være bedre end videoen onkel Jørgen tager juleaften. Prøv at foretage søgningen på YouTube. Det er slet ikke professionelt.

Inden du starter på et nyt blogindlæg, skal du altså overveje hvordan den skal findes og, hvordan du kan gøre det bedre end de nuværende indlæg om samme emne.

Opfordre til at kommentere

Det som adskiller en blog fra en almindelig hjemmeside er, at brugerne kan komme med sin kommentar i bunden af indlægget.

Det er godt fordi læseren engagerer sig i din blog og dermed nemmere husker dig. Men det er også godt i forhold til din placering på Google.

Læseren bruger for det første mere tid på siden, bidrager med mere tekst til siden og viser Google at indholdet har så meget værdi, at læseren gider bruge tid på at kommentere.

Opfordrer derfor dine læsere til at kommentere dit indlæg.
For at bruge dette blogindlæg som eksempel, kunne jeg stille et af følgende spørgsmål:

  • Har du en blog på din virksomhedsside og hvad er din erfaring?
  • Kan du give mig tre ideer til, hvad en lokal bedemand kan skrive på en blog?
  • Hvad skulle din første blogindlæg handle om?

Havde jeg en malerforretning med et blogindlæg om maling af træsommerhuse ved vestkysten, kunne jeg spørge om hvilken farve læseren syntes er bedst til et sommerhus ved vestkysten.

Jeg kunne også spørge om hvilket tapet han eller hun syntes er pænest i et blogindlæg om nye tendenser indenfor tapeter.

Afslutning

Har du endnu ikke en blog, skal du komme i gang nu.
Jeg ved godt det vil kræve resurser at skrive blogindlæg, men bare to tre blogindlæg pr. måned, vil efter en periode kunne ses i en stigning af besøgstal og dermed også din omsætning.

Har jeg glemt noget i forhold til hvad en blog er, og hvad virksomheder kan bruge bloggen til?
Så knyt en kommentar nederst på siden.

Vil du have hjælp til at komme i gang med at blogge, finde emner og søgeord indenfor din branche, så skriv til mig for en uforpligtende snak om mulighederne.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig og få nyhedsbreve om online markedsføring.

Du vil kun modtage e-mails om online markedsføring og tilbud på kurser, der gør dig dygtig(ere) til at få flere kunder via online markedsføring.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Kontakt

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *