Hvad er lokal SEO?

HVad er local SEO

Lokal SEO er en metode til at optimere og målrette din hjemmeside til en bedre placering i søgemaskinerne, når der søges efter de produkter og ydelser du tilbyder i et geografisk afgrænset område.

Et afgrænset område kan være en region, by, bydel, men kan også være flere byer eller områder.
En søgning behøver ikke kun være efter et produkt eller ydelse, men kan også være telefonnumre, åbningstider og anbefalinger fra tidligere kunder.

Tusindvis af potentielle kunder benytter hver dag nettet, når de skal finde en lokal håndværker, frisør, tøjbutik, zoneterapeut restaurant osv.

Du kan få din del af disse kunder med lokal SEO. Det kan du læse mere om i dette indlæg.

Google den nye fagbog

Google har efterhånden overtaget rollen som den lokale fagbog.
De er blevet dygtige til at sammenkæde brugerens søgning med lokale virksomheder, hvor det giver mening for brugeren.

Søger du efter en maler, pizzeria eller tandlæge, viser Google dig de virksomheder som geografisk er placeret tættest på, hvor du befinder dig. Du skal ikke engang skrive bynavnet.

Befinder du dig i Haderslev og vil finde en maler i Slagelse, er du dog nødt til at have bynavnet med, da Google ellers vil vise dig malere fra Haderslev.

Hvordan bliver min virksomhed fundet?

Du kan selv gøre meget for, at din virksomhed kommer frem, når der søges efter de produkter eller ydelser, du vil sælge til lokale kunder.

Du skal fortælle Google, hvor du gerne vil sælge dine produkter eller ydelser.
Det gør du ved at udfylde Google My business og optimere din hjemmeside, så Google kan læse hvor du gerne vil have dine kunder fra.

Du skal fortælle om du vil have kunder fra København, Amager eller den østlige del af Amager.
Eller om du gerne vil have kunder fra både Slagelse, Korsør, Nyborg og Middelfart.

Det fortæller du Google med lokal SEO.

Opret dig på Google My business

Med Google My business, kan du få vist dine åbningstider, kort over din placering, anmeldelser fra tidligere kunder og en længere beskrivelse af din virksomhed, butik eller klinik.

Beskrivelsen kan være op til 750 tegn men kun de første 250 tegn vises direkte. For at se de sidste 500 tegn skal brugeren klikke på Mere..
De første 250 tegn skal du derfor bruge på at få brugeren så interesseret, at han eller hun klikker på Mere...

Få tidligere kunder til at skrive anmeldelser. Hvis Google kan se du har tilfredse kunder, vil Google gerne anbefale dig til nye potentielle kunder. Gode anmeldelser kan altså give dig en bedre placering.

Du kan indsætte fotos og videoer i My business. Udnyt det til at personliggøre din virksomhed over for kunderne.
Har du en restaurant, vil det være oplagt at have billeder/video af den hyggelige stemning i restauranten.
Men tømreren kan også tage gode billeder af den nye udestue, han har bygget for en kunde, frisøren kan tage billeder af salonen og den smarte frisure osv.

En mulighed som ikke mange bruger er indlæg i My business.
Du kan skrive en tekst som kan være en annonce, begivenhed eller link til nyt indhold på din hjemmeside.
Har du en tøjbutik, kan du f.eks. lave et indlæg om, at du holder ekstra åbent på søndag eller har 15 procents rabat i næste uge.

Gør dig umage med Google My business.
Det er der ikke mange af dine konkurrenter som gør, og det er din fordel hvis du vil.

Optimering af hjemmeside til lokal SEO

Din hjemmeside skal udsende signaler om, hvor du gerne vil sælge dine produkter eller ydelser.
Det gør det nemmere for Google at guide brugerne hen på din side i stedet for til konkurrentens.

Søgeord
Du skal finde de søgeord som dine potentielle kunder bruger, når de søger efter det du tilbyder.

Har du en malerforretning i Slagelse, skal du måske bruge ord som maling til træværk, Tapet til børneværelset osv.
Men du vil jo gerne sælge til kunder i Slagelse, så derfor kan du ind i mellem skrive maling til træværk i Slagelse, børnetapet i Slagelse osv.

Du skal ikke bruge bynavnet i hver eneste sætning, men nok til at Google forstår du gerne vil sælge i Slagelse.
Jeg kan ikke sige hvor mange gange du skal nævne bynavnet, da det afhænger af længden på din tekst.
Du skal bare sørge for at det ser naturligt ud. Det vil det ikke gøre hvis du nævner bynavnet for mange gange.

Har du butik i både Slagelse og Korsør, laver du en side med Maling i Slagelse, og en ny side med Maling i Korsør.

Søgeordene skal indgå i titler, Metabeskrivelser, overskrifter, brødtekster, billeder osv.
Jeg vil også lade bynavnet indgå i titlen, overskriften og et par gange i brødteksten.

Nyt indhold
Google belønner gode og levende hjemmesider. Det vil sige hjemmesider som regelmæssigt opdateres med nyt indhold, og som giver brugeren det de forventer af siden.
Det kan Google aflæse ved at måle den tid brugeren er på siden, om brugeren følger links til andre sider på hjemmesiden, om siden deles og omtales på de sociale medier og forums osv.

En god hjemmeside har en bedre chance for en god placering i forhold til hjemmesider, som ikke opdateres og hvor brugerne hurtig forlader siden for at søge videre på andre sites.

Godt indhold er tit indhold som besvarer et spørgsmål.
Udnyt det til at skabe godt indhold som efterspørges af brugerne. Er dine svar gode giver det flere besøgende, links til din hjemmeside, omtale af din side og bedre placeringer hos Google.

Du har måske allerede fået en række spørgsmål fra eksisterende kunder. Ja nogle spørgsmål kommer måske hver gang, du skal sælge produktet til en ny kunde.

Vil du finde flere spørgsmål at besvare, kan du bruge en tjeneste som answerthepublic.com.

Her vælger du DA for dansk og skriver et søgeord (keyword), som beskriver din branche. Det kan være maler, zoneterapeut, modebutik osv.

Du kan sagtens selvfølgelig bruge danske søgeord, men der vises nogle alternative tegn for æøå.
Kan du abstrahere fra dette, fungere tjenesten ganske fint og kan komme med mange gode forslag.

Lav en side med disse spørgsmål sammen med uddybende svar.
Du har nu både lavet nyt indhold og har en side du kan henvise til når spørgsmålene kommer næste gang.

Du kan også lave guides og blogindlæg.

  • Har du en malerforretning, kan du lave en guide, som viser hvordan man sætter tapet op.
  • Har du en frisørsalon, kan du måske give fif til velplejet hår eller skæg.
  • Sælger du biler, kan du lave en guide til forskellen på at købe og lease bilen.

Der er hver måned knap 600 søgninger på maling af køkkenlåger.
Det ville jeg da lave en guide om, hvis jeg var maler eller havde en malerforretning.

Du kan finde en masse søgeord på answerthepublic.com.

Mobilvenlig
Du kan lave alt det gode lokal SEO du vil, men spiller din hjemmeside ikke på både computer, tablets og mobil, får du ikke de bedste placeringer hos Google.

Bliver du alligevel fundet, men brugeren kan ikke læse din tekst, se dine billeder eller klikke på dine links fordi det er for småt eller stort i forhold til brugerens skærm, så er brugeren gået videre til konkurrentens hjemmeside.

Få tjekket din hjemmeside og sikre dig den virker på alle platforme.
En driftssikker side som virker på alle platforme, er vigtigere end smarte skrifttyper, logoer og om billedet sidder i højre eller venstre side.

Hastighed
Den tid der går fra brugeren klikker på dit link og til din hjemmeside kommer frem, er vigtig for brugeren og din placering i søgeresultaterne.
Der må maks. gå 3 sekunder og endnu bedre, hvis du kan holde tiden under 2 sekunder.

Du kan teste din hjemmeside i forhold til mobilhastighed her: testmysite.withgoogle.com
Den generelle hastighed kan tjekkes her: gtmetrix.com eller her: pingdom.com.

Tydelig adresse
Du skal selvfølgelig have en kontakt og om side, som tydeligt skal fortælle hvem du og din virksomhed er. Her skal det også fremgå, hvilen by eller område du driver din virksomhed i.

Indsæt også navn og adresse i hjemmesidens footer. Gør du det, kommer adressen automatisk med på alle sider.

Du har selvfølgelig registeret din adresse i Google My business, og alle andre steder du har kunne komme til det.

Der er vigtigt at du skriver adressen på samme måde alle steder.
Har du skrevet GL. Kongevej et sted, må du ikke skrive Gammel Kongevej andre steder.

Links

Links er vigtige da de er en stemme på dig, og med til at fortælle Google du er god nok.

Kan du få links fra lokale hjemmesider, vil det være gode links som vil få betydning for din placering.
Det kan være links fra foreninger, lokale samarbejdspartnere og fagkataloger, men det kan også være omtale på de sociale medier vedr. lokale arrangementer osv.

Links fra Krak.dk, DeGuleSider.dk, Yelp.dk og andre kataloger, kan ligeledes være med til at bekræfte, at du er en lokal virksomhed.
Pas dog på ikke at bruge penge på useriøse kataloger uden værdi.

Struktureret Data (Schema)

Du kan med struktureret data give Google mere information om din virksomhed.
Det kan være virksomhedstype, din adresse, åbningstider og mange andre oplysninger.

Struktureret data er en kode som sættes ind mellem <HEAD> og </HEAD> på din hjemmeside.
Det er altså ikke informationer som bliver synlige på din hjemmeside.

Struktureret data er måske noget din webdesigner eller udvikler skal opsætte for dig for dig.
Benytter du WordPress, findes der plugins som kan hjælpe med struktureret data.

Koden er ikke et alternativ til at have kontaktoplysningerne i din footer men et tiltag, som giver Google endnu en chance for at aflæse din hjemmeside og koble den til lokalområdet.

Hvad kan du ellers gøre?

Du kan engagere din virksomhed med lokalområdet, og fortælle Google at du gør det.

  • Er du med i Stafet for livet, støtter den lokale sport, deltager på lokale messer mm.
  • Er du massør og kommer i lokale virksomheder og fitnesscentre.
  • Er du håndværker og hjælper den lokale børnehave med en ny legeplads.

Så skriv om det på din hjemmeside med gode billeder og links til begivenheden.
Det forstærker dit tilhørsforhold til lokalområdet.

Giver det kunder og hvordan kan jeg se det?

Ja en god og tydeligt lokal tilstedeværelse giver flere kunder.
Det kan du se, hvis du har installeret Google Analytics og Facebook Pixels.

Det er to gode (gratis) værktøjer som viser dig, hvor mange besøgende du får, hvem de besøgende er, hvor de kommer fra geografisk plus en række andre oplysninger.

Det er sværere at spore de kunder, som finder dig uden at gå på din hjemmeside.
De har måske fundet dit telefonnummer eller adresse i Google My business og ringer til dig, sender dig en mail eller besøger din butik.

Det er bare vigtigt du ved hvordan kunderne finder dig, så du ved om dine markedsføring fungere eller ej.

Du er derfor nødt til at spørge dine kunder om, hvor de kender dig fra.
Det kan gøres på mange måder.
Du kan f.eks. spørge dem direkte, lave en konkurrence eller udlodde gevinster mod at få oplysningerne.

Så er det i gang

Kom i gang med lokal SEO så hurtig som muligt. Det er mange som endnu ikke har forstået potentialet i at udnytte lokal SEO. Det bør du udnytte før dine konkurrenter gør det.Er du lidt usikker på hvordan du kommer i gang med lokal SEO, tilbyder jeg snart et onlinekursus, som hjælper dig i gang – LÆS MERE HER.Du kan også lade mig gøre arbejdet for dig. Jeg hjælper med at optimere Google My business og din hjemmeside, så dine produkter eller ydelser bliver fundet af de lokale kunder.Lyder det interessant, så lad os tage en uforpligtende snak om mulighederne.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig og få nyhedsbreve om online markedsføring.

Du vil kun modtage e-mails om online markedsføring og tilbud på kurser, der gør dig dygtig(ere) til at få flere kunder via online markedsføring.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Kontakt

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *